Pengaruh Implementasi Platform Merdeka Mengajar dan Disiplin Kerja Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa MTS Dayah Misbahul Ulum Paloh Kota Lhokseumawe

Authors

  • Musrizal Musrizal Dosen FE, Universitas Almuslim Bireuen – Aceh
  • Mindawati Mindawati Guru SMK Negeri 2 Kota Lhokseumawe – Aceh
  • M. Yusuf Dosen PPs Universitas Islam Kebangsaan Indonesia (UNIKI) Bireuen – Aceh
  • Purnawasari Purnamasari Guru SMP Negeri 2 Kota Lhokseumawe – Aceh
  • Iskandar Dodi Pengawas Sekolah Dinas Pendidikan Aceh Tamiang

DOI:

https://doi.org/10.51179/psg.v2i1.2613

Abstract

This research aims to analyze the effect of implementing the teaching independence platform and teacher work discipline on student learning outcomes. The research object took a sample of 35 MTS Misbahul Ulum Paloh teachers, Lhokseumawe city as a driving school that had implemented an independent curriculum. Using quantitative research with an infrential statistical approach, namely multiple regression analysis. The research results show several findings, namely: a). There is a convincing influence from the implementation of the independent teaching platform and teacher work discipline, both partially and simultaneously, on student learning outcomes. The influence of teacher work discipline is greater and simultaneously the contribution of these two factors is quite high, namely 64.8% of changes in student learning outcomes

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afida, I., & dkk. (2021). Merdeka Belajar dan Pendidikan Kritis Paulo Friere dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. FALASIFA: Jurnal Studi Keislaman, 163.

Alawiyah, F. (2013). Peran Guru Dalam Pengembangan Kurikulum 2013. Aspirasi,

Damianus I., Ruminah, Samuel I. Leton (2024). Pengaruh Kepemimpinan Pelayan, Budaya Sekolah, Disiplin Guru dan Implementasi Platform Merdeka Mengajar terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar Penggerak, JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan) 7(4):3979-3991, eISSN: 2614-8854

Dimyati dan Mudjiono (2015). Belajar dan Pembelajaran, Jakarta: PT Rineka Cipta

Hermayanty, et al. (2023). Impelementasi Platform Merdeka Mengajar Dalam Peningkatan Kualitas Pelayanan Pendidikan Tinggi Tingkat SMP di Kabupaten Sumedang, JRPA - Journal of Regional Public Administration, 8(2): 57-64. ISSN Print: 2584-7736; ISSN Online: 2774-8944.

Ibnu Affan, Marwan Marwan, Siraj. (2024). Pengaruh Servant Leadership, Disiplin Kerja dan Kepuasan Kerja terhadap Kinerja Guru SD Negeri di Wilayah Meureubo Kabupaten Aceh Barat, indOmera, Vol 5 No 9 (Maret 2024), p.88-96, e-ISSN:2721-382X

Iswadi, Bukman L, Nuril F. (2024). Pengaruh Implementasi Kurikulum Merdeka dan Disiplin Kerja Guru terhadap Hasil Belajar Siswa di SMA Negeri 1 Payaraman, Journal on Teacher Education: Research & Learning in Faculty of Education, 5(3): 164-17,2 ISSN: 2686-1798 (Online)

Itang. (2015). Work Discipline and Work Competence with Quality of Service in the Office of Religious Affairs (KUA) District of Mount Kencana Lebak Regency of Banten. Journal of Management and Sustainability, Vol 5, Nomor 3.

Marwan Hamid, Ibrahim Sufi, Win Konadi, dan Yusrizal Akmal, (2019). Analisis Jalur Dan Aplikasi Spss Versi 25, Edisi Pertama, Medan: Sefa Bumi Persada

Muhartono, D., & dkk. (2023). Evaluasi Pelaksanaan Kebijakan Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Rangka Peningkatan Hasil Belajar. Jurnal Publiciana.

Ravianto (1990). Produktivitas dan Tenaga Kerja Indonesia. Lembaga Sarana Informasi Usaha dan Produktivitas dengan Dewan Produktivitas Nasional. Jakarta.

Safwandi & Konadi, W. (2023). Pengaruh Servant Leadership, Disiplin kerja dan Kepuasan kerja terhadap Kinerja Guru SD Negeri di Wilayah Peusangan Kabupaten Bireuen, indOmera, Vol 4 No 7 (Maret 2023), p.69-78 e-ISSN:2721-382X

Sandjojo, Nidjo (2011). Metode Analisis Jalur (Path Analysis) dan Aplikasinya. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan

Sinambela, Lijan Poltak. (2012). Kinerja Pegawai. Graha Ilmu: Yogyakarta.

Zulfitri & Azhari (2022). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Kerja Pegawai Pada Badan Perencanaan Pembangunan Daerah (Bappeda) Kabupaten Bireuen Provinsi Aceh, indomera 3(6): 1-11, DOI: 10.55178/idm.v3i6.296

Downloads

Published

2024-06-03 — Updated on 2024-06-04

How to Cite

Musrizal, M., Mindawati, M., Yusuf, M., Purnamasari, P., & Dodi, I. (2024). Pengaruh Implementasi Platform Merdeka Mengajar dan Disiplin Kerja Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa MTS Dayah Misbahul Ulum Paloh Kota Lhokseumawe. Peusangan, 2(1), 109–115. https://doi.org/10.51179/psg.v2i1.2613