STRATEGI PENCIPTAAN LAPANGAN KERJA PADA SEKTOR UMKM DI INDONESIA

Authors

  • Azhari Azhari Dosen PPs UNIKI
  • Kamaruddin Kamaruddin Dosen Manajemen FEB Universitas Islam Kebangsaan Indonesia - Aceh
  • Mai Simahatie Dosen Manajemen FEB Universitas Islam Kebangsaan Indonesia - Aceh

DOI:

https://doi.org/10.51179/eko.v16i1.2655

Abstract

The contribution of the MSME sector to Indonesia's GDP and employment cannot be underestimated. This is evidenced by the fact that 64 million MSME businesses account for around 61% of the country's GDP and employ millions of people, this sector plays an important role in driving economic growth and creating job opportunities. However, in order for MSME businesses to continue to grow and contribute to the economy, it is important that they receive the support and resources needed to overcome challenges and seize opportunities in the global market. The purpose of this research is how to strategize MSMEs in job creation. This study uses descriptive qualitative analysis. Some of the strategies that can be taken in creating jobs in the MSME sector are increasing access to financing for MSME actors, tax incentives, increasing skill development programs for MSME entrepreneurs and encouraging innovation and technology adoption in the Indonesian MSME sector.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agus Rohmat Hidayat, Nur Alifah, A.A.R. (2023) Kontribusi Digitalisasi Bisnis dalam Menyokong Pemulihan Ekonomi dan Mengurangi Tingkat Pengangguran di Indonesia, Journal Syintax Idea, 5(9), pp. 1259–1269.

Ananda, A.D. and Susilowati, D. (2018) Pengembangan usaha mikro kecil dan menengah (UMKM) berbasis industri kreatif di kota malang, Jurnal Ilmu Ekonomi, X, pp. 120–142.

Daulay, Z.A.A. (2018). Strategi Pengembangan Ekonomi Kreatif Dengan Metode Triple Helix (Studi Pada UMKM Kreatif di Kota Medan) Zul, Tansiq, 1(2): 169–190.

Endah Marendah, R. (2019). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Peningkatan Kunjungan Wisatawan yang Berdampak pada Pengembangan UMKM Implikasinya pada Penciptaan Lapangan Kerja dan Penerimaan Daerah DKI Jakarta Endah Marendah Ratnaningtyas, EBBANK, 10(1): 69–84.

Hadi, D.F. and Zakiah, K. (2021). Strategi Digital Marketing Bagi Umkm (Usaha Mikro Kecil Dan Menengah ) Untuk Bersaing di Era Pandemi, Competitive, 16: 32–41.

Halim, A. (2020). Pengaruh Pertumbuhan Usaha Mikro, Kecil dan Menengah Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Kabupaten Mamuju, Growth: Jurnal Ilmiah Ekonomi Pembangunan, 1(2): 157–172.

Indonesia, B. (2020). Transformasi UMKM Untuk Pertumbuhan Ekonomi Yang Inklusif.

Mashuri (2019). Analisis strategi pemasaran umkm di era 4.0, IQTISHADUNA: Jurnal Ilmiah Ekonomi Kita, 8(2): 215–224.

Nuraeni, Y. (2018). Strategi Pengembangan UMKM Berbasis Agroindustri Melalui Pro-gram Desa Migran Produktif (Desmigratif) dalam Rangka Perluasan Kesempatan Kerja, Jurnal Akuntansi Manajerial, 3(1):42–53.

Nurlia, H.R. (2024). Strategi pemasaran produk umkm di era digital, Jurnal Ilmiah Kajian Multidisipliner, 8(5): 640–647.

Permana, S.H. (2017). Strategi Peningkatan Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah (UMKM) di Indonesia, Jurnal Aspirasi, 8(1): 93–103.

Prasetio Ariwibowo (2013). Strategi Pember-dayaan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) Dalam Pengentasan Kemiskinan Dan Pembangunan Perekonomian Di Indonesia, Journal of Applied Business and Economics, 1(3): 173–183.

Rindrayani, S.R. (2016). Strategi pengembangan umkm melalui pembelajaran kewirausahaan sebagai penggerak ekonomi indonesia, Seminar Nasioanl Manajemen Ekonomi Akuntansi, p.259–269.

Safalah, M.F. & Utami, M.A. (2022). Potensi dan Peluang UMKM Terhadap Upaya Pemulihan Ekonomi di Kota Bogor pada Era Pandemi Covid-19, jurnal Imliah Manajemen Kesatuan, 10(2): 349–354. Available at: https://doi.org/10.37641/jimkes.v10i2.1439.

Septira, I.A. and , Deery Anzar Susanti, Cori Oktafiani, L.N.P. (2022). Keunggulan Media Sosial Sebagai Strategi Digital Marketing Indonesia The Advantages Of Social Media As A Digital Marketing Strategy For Smes In Indonesia’, Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Pajak, 2(1): 14–19.

Simon Julianus Pardede, Khairul Rizqiah, S. (2024). Strategi Pemberdayaan Umkm Untuk Meningkatkan Pertumbuhan Ekonomi Guna Kemandirian Ekonomi Bangsa Indonesia 1, NUSANTARA: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 11(4): 1526–1538.

Sukmana, O. (2018). Strategi percepatan pertumbuhan lapangan kerja dan pengentasan kemiskinan melalui kebijakan pengembangan pariwisata, Sosio Informa, 4(03): 488–500.

Syuhada, W. et al. (2023). Strategi Peningkatan Kualitas Pelaku UMKM di Kabupaten Bekasi, Jurnal Ekonomi Syariah Pelita Bangsa, 08(01): 73–82.

Ulfi Jefri, I. (2021). Strategi Pengembangan Usaha Mikro Kecil Menengah ( UMKM ) Berbasis Ekonomi Kreatif di Kecamatan Puloampel Kabupaten Serang Banten, Jurnal Manajemen STIE Muhammadiyah Palopo, 7(1): 86–99.

Wahyuni, S. (2020). Peran Strategis Umkm Dalam Menopang Perekonomian Indonesia Di Tengah Pandemi Covid 19’, J-ESA (Jurnal Ekonomi Syariah), 3(2): 280–302.

Downloads

Published

2024-03-28 — Updated on 2024-03-28

How to Cite

Azhari, A., Kamaruddin, K., & Simahatie, M. (2024). STRATEGI PENCIPTAAN LAPANGAN KERJA PADA SEKTOR UMKM DI INDONESIA. Ekonomika: Jurnal Ekonomi Dan Pembangunan, 16(1), 19–25. https://doi.org/10.51179/eko.v16i1.2655